reklama

Ja a moja permakultúra, moja Brdárka a nezdolaný Radzim - II. časť

Moje permakultúrne putovanie - II. časť . Môj vlastný príbeh o tom, ako som sa zoznámila s permakultúrou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Patrícia v ten deň zasiala vo mne semienko zvedavosti. A to začalo klíčiť . . . . . . .

Hladná po informáciách som začala vyhľadávať po internete všetku dostupnú literatúru a všetky dostupné články ohľadne permakultúry. Čo to vlastne je ? Hľadanie, nachádzanie, čítanie, aplikovanie do praxe , teda tvorba mojej záhrady spôsobom pokus-omyl začala. Toto obdobie „hltania informácií“ trvalo viac ako rok.

A potom to prišlo. V decembri roku 2016 mi do cesty prišla informácia ohľadne kurzu s názvom „ Úplný kurz permakultúrneho dizajnu Brdárka 2017“. S obrovskou zvedavosťou som začala čítať. 84 hodinový kurz, rozdelený do štyroch blokov, prebieha počas štyroch predĺžených víkendov vždy od piatku do nedele v mesiacoch marec – jún 2017. Lektor Patrícia Černáková, organizátor Alter Nativa o.z., miesto konania Brdárka. Pane Bože, to je kde ? A ešte niečo bolo na kurze zaujímavé. Celý kurz sa niesol v duchu eko, v prihláške bolo treba vypísať, či chcete spať na posteli + periny a obliečky, alebo vám stačí aj karimatka + deka a spacák. Nasledovali informácie ohľadne používania pitnej vody, separačnej toalety, vegetariánskeho stravovania, šetrenia so všetkými dostupnými zdrojmi. Nemenej zaujímavé boli aj veci v kolónke, je potrebné si doniesť: písacie a kresliace potreby , minimálne sadu jednostranne použitých papierov alebo skicák A3 alebo veľký zošit A4, farbičky, farebné perá, ceruzku, baterku. No proste výzva pre komfortného človeka, ako vyšitá. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A ak si myslíte, že som sa ihneď prihlásila na kurz permakultúrneho dizajnu, ktorý podľa materiálov mal trvať takmer štyri mesiace, tak vás sklamem. Neprihlásila. A to hneď z dvoch dôvodov. Ako som zistila, Brdárka bola vzdialená od Párnice cca 184 km, celkový čas jazdy 3 hodiny 10 minút. Sama šoférovať tam aj späť ? Pre mňa v tom čase – nemysliteľné. Veď čo keď sa niečo po ceste prihodí ? Kto mi pomôže, čo keď zablúdim a veľa tých strašiakov, ktoré ma presviedčali, že to nie je dobrý nápad. A navyše môj vlastný strach z neznámej cesty autom. A druhý dôvod ? Keby tak niekto išiel so mnou, niekto, koho poznám. Takže v decembri 2016 som prijala a uchovala informáciu o úplnom kurze permakultúrneho dizajnu v Brdárke, ale prihlášku neposlala. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A potom to prišlo. Bol január 2017 a ja som mala narodeniny. A prišla otázka, čo by som si priala k narodeninám. A bolo rozhodnuté. Želám si permakultúrny kurz v Brdárke. 

Spomínam si, ako som do prihlášky napísala: moje doterajšie skúsenosti s permakultúrou, environmentalistikou – veľmi minimálne. „Pokúšam sa už niekoľko rokov vytvoriť doma prírodnú záhradu, skúsenosť s vyvýšenými záhonmi, prírodné výplety“. A na konci prihlášky som dopísala: „Rada by som mala ubytovanie s posteľou, perinou ale tiež sa prispôsobím väčšine :)

V marci roku 2017 sa začala moja cesta za permakultúrou do obce Brdárka. Vtedy som vôbec netušila, že táto cesta mi prinesie ešte oveľa viac ........

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brdárka ( 555 m.n.m.) je malá horská obec v okrese Rožňava výnimočná svojou zachovalou ľudovou architektúrou, pamiatkovo chráneným kostolom zo 17. storočia a prekrásnou polohou v panenskej prírode Stolických vrchov. Obec tvorí 40 domov učupených na slnečnom úbočí so sadmi ovocných stromov pod vrchom Radzim ( 991 m.n.m.). Brdárka spočíva akoby v slnkom zaliatom náručí okolitých vŕškov a jej malebnosť dotvárajú šíre lúky i sady ovocných stromov, ktoré ju obklopujú. V dedine i v okolí vyvierajú bohaté pramene kvalitnej pitnej vody. Krajina je prívetivá, porastená prevažne listnatými stromami, každé ročné obdobie ju odeje do pestrých farieb.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Zakvitnuté čerešne v Brdárke. Je ich tam viac ako tritisíc. V minulosti čerešne z Brdárky končili  na kráľovskom stole.
Zakvitnuté čerešne v Brdárke. Je ich tam viac ako tritisíc. V minulosti čerešne z Brdárky končili na kráľovskom stole.  (zdroj: autor foto: Marcel ANTAL)

V Brdárke niet nudnej chvíle. 

Brdárka je dedina s veľkým srdcom. Je vhodným miestom pre tých, ktorí sa rozhodli skúsiť šťastie inde a nájsť si prácu vo vlastnom potešení. Ľudia, ktorí tu žijú, nenechajú nikoho bez domova alebo hladného. Každý je vždy pripravený pomôcť svojmu blížnemu a zachrániť planétu. Čo je zaujímavé a zároveň veľmi príťažlivé na obyvateľoch – teda aspoň členov Alter Nativy Brdárka ( budeme ich volať Brdárčania) ? 

Alter Nativa má za sebou 21 rokov dobrých aktivít. Spočiatku ako členovia Spoločnosti priateľov Zeme Revúca a už 14 rokov ako členovia občianskeho združenia Alter Nativa Brdárka. Myšlienky spolupatričnosti, dôvery a harmónie pretavili do každodenného života v spoločenstve podobne eticky zmýšľajúcimi ľuďmi. Počas 14 rokov zrealizovali zmysluplné projekty ( altánok s vegetačnou strechou, kompostovacie toalety, pec na pečenie chleba, záchrana kamenných pôvodných domov, zmapovanie tisíce stromov úžasného miestneho genofondu čerešní, vydávanie publikácií a kníh s tematikou permakultúry a prírodného staviteľstva, organizovanie vzdelávacích kurzov). 

Brdárčania nežijú z obchodovania na trhu, z prevádzkovania solária alebo z vykorisťovania robotníkov z tretieho sveta. Nenosia oblečenie značky Prada ani drahé dizajnérske okuliare. Nejazdia na hummeroch, nenosia kožuch a ani počas zimy zbytočne neprehrievajú svoje domovy radiátormi. Sú prevažne vegetariáni, niektorí možno aj vegáni, ktorí žijú pre záchranu tej úžasnej prírody, ktorú dostali ako dar. Brdárčania sú zelení až do špiku kostí. Recyklujú všetko od špinavej vody, plastov, skla, kartónu, zvyšky jedla a dokonca aj náš vlastný ľudský odpad ( separačná toaleta). 

Môžete si povedať, že nie je dôležité, či také miesta ako je Brdárka existujú. 

Avšak ten objímajúci pokoj, láska a rozmanitosť v dedine s menej ako 100 obyvateľmi, 50 psami, 30 mačkami a viac ako 3000 stromami čerešní sú tými malými krôčikmi správnym smerom. A pre nás, ktorí tu žijeme, tkvie podstata života v láske a bratstve a v radosti duše, v momente keď zistíte, že dobrí, pracovití ľudia stále existujú. Je to pocit, ktorý zanechá dlhotrvajúci dojem u všetkých, ktorí túto dedinu navštívia a spoznajú Brdárčanov. Nie preto, že nás naučia niečo nové, ale preto, že nás naučia niečo, čo sme už možno zabudli.

No ak chceme zmeniť svet, musíme niekde začať. (Timothy Martin)

V Brdárke už začali . . .

Milada Antalová

Milada Antalová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som žena, matka, manželka. Taká obyčajná a predsa len originál. Až po 40-tke som zistila, že život treba žiť, voňať, chutnať v každom momente, v každej malej chvíli. Tu a teraz. Nie bolo, nie bude. Každý deň je plný malých, neskutočne nádherných zázrakov, vďaka ktorým mám úsmev na tvári a teším sa na každé jedno ráno. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu